torstai 30. kesäkuuta 2016

TAIVAS LYÖ TULTA

Ja näin saapui paskamyrsky elämääni.

Olen kertonutkin, että tuo mieheke, joka meillä punkkaa, omaa menneisyyden. Ei kauniin eikä semmoisen, mistä kovalla äänellä huudellaan. Vissiin häpeääkin sitä, vaikka minusta menneet ovat menneitä, jokaisella on historiansa, eikä kukaan voi sitä muuttaa. Se, mitä on nyt, merkitsee.

No ei muuten merkitse. Vietimme juhannusaattoa lähisukuni piirissä, jossa mieheke oli kohtuullisen tukevassa jussihutikassa avautunut miesporukalle menneisyydestänsä. Se oli virhe... Viimeiset viisi päivää on sitten mennyt tästä seurannutta hurrikaania väistellessä. Minusta on tehty useita lastensuojeluilmoituksia, muun muassa. Kovin tuntuvat olevan kaikki huolissaan minun ja lasteni puolesta. Jopa esikoiselleni on suoraan ehdotettu, että hänen pitäisi mennä asumaan biologisen isänsän luokse, siis miehen luokse, jonka kanssa hän ei edes ole väleissä.

Mies ei tästä välitä. Hän sanoo vain, että koirat haukkukoot, karavaani kulkee, me tiedämme, miten asiat oikeasti ovat nyt, ja vain sillä on väliä.

Minä välitän. Olen ihan älyttömän vihainen. En olen hakenut ulkopuolisilta minkäänlaista hyväksyntää tälle, mielestäni en semmoista tarvi, ja siksi en ole vaivautunut meidän suhteemme sitä osaa kenellekään selvittämään. Nyt sitten puhutaan selän takana, paljon ja rumasti, asiattomasti. Vielä enemmän edessä, viesteillä ja puhelimella. Ihmettelen, mikä näihin ihan täyspäisiin ihmisiin on mennyt. Miksi minun asiani on yhtäkkiä koko lähipiirini kuuma peruna. Tuksu olisi kateudesta kankea tästä pienen piirin julkisuudesta, mitä en todellakaan ole hakenut.

Kun kuitenkin. Juu, meillä on joskus hankala parisuhde. Osan aikaa erittäin vaikea. Riidellään välillä lujasti, mutta myös vastapainoksi rakastetaan lujasti. Koitamme molemmat opetella, josko voitaisiin elää yhdessä niin, että siinä olisi kaikilla hyvä olla. En vaan jaksaisi tehdä siitä tiliä ulkopuolisillekin, olen luullut, että parisuhteet ovat yksityisasioita. Eikä kukaan koskaan voi tietää, mitä toisten seinien sisällä tapahtuu. Ei siis pitäisi arvostella ja arvioida sellaista, mistä ei tiedä. Oppiläksy tässä itsellenikin, jonka muuten muistan varmasti.

Siru

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti